Οι εισαγωγικές στην ΑΣΚΤ
και το "Καλύβι" στο Βυζαντινό Μουσείο
Όντας στο στρατιωτικό νοσοκομείο, ένας από τους νοσηλευόμενους τον πληροφόρησε, ότι επρόκειτο να διενεργηθούν εισαγωγικές εξετάσεις στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών των Αθηνών. Ο ίδιος τον οδήγησε στο Πολυτεχνείο, επί της οδού Πατησίων…

«Η κατοχή μου άφησε ανεξίτηλα ίχνη. Η δυστυχία, πείνα και βαναυσότητα μεταξύ των ανθρώπων μου προξένησαν παράξενα αισθήματα που για πρώτη φορά δοκίμασα. Προβληματίστηκα. Ποια να ναι άραγε η ρίζα του κακού που λέγεται πόλεμος; Δεν το βρήκα απόλυτα ακόμη. Ευτυχώς η τέχνη με παρηγόρησε και μου δώσε κουράγιο».
Το 1942 ο Νουκάκης δίνει εξετάσεις στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Η παντελής έλλειψη σχετικής προετοιμασίας και εμπειρίας στο σχέδιο και στη χρήση υλικών, όπως το κάρβουνο δεν στάθηκαν εμπόδιο στην άμεση επιτυχία του. Αντίθετα, εισήχθη στην Α.Σ.Κ.Τ. κατ' εξαίρεση και ως ένα ξεχωριστό ταλέντο. Αποφοίτησε το 1948 με βραβείο για το έργο του «Γυμνό», μια ολόσωμη γυναικεία μορφή και έπαινο.
Το 1943 παράλληλα με τη φοίτηση του και με την βοήθεια του Μαρινάτου διορίζεται μόνιμος υπάλληλος του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών, όπου θα εργαστεί για περίπου είκοσι πέντε χρόνια ως ένας από τους πρώτους Μουσειακούς Καλλιτέχνες- Συντηρητές Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού.
Μάλιστα διέμενε εντός του συγκροτήματος του Βυζαντινού Μουσείου στην αρχή μόνος του και αργότερα με την οικογένειά του, το «καλύβι στο Βυζαντινό», όπως το αποκαλούσαν… Αυτό το ταπεινό δωμάτιο θα γίνει χώρος δημιουργίας, συναναστροφής, καθώς και φιλοσοφικών και καλλιτεχνικών αναζητήσεων σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών και δημιουργών.
